SOMMAR 2017

JUNI
SPELLMANSSTÄMMA 11 juni i Husby skola kl 11—16. Ta din fiol, dragspel eller vad du har och kom ut och spela i en underbar miljö. Alla är välkomna med eller utan instrument. Vid regn inomhus. Fri entré. Lätt att parkera. Kaffe med bröd och korv finns att köpa.
Arr.:Sigtuna Kulturförening, Husby-Ärlinghundra Hembygdsförening, Kultur och Fritid, ABF

JULI

Öppen Ateljé med verkstad på Wenngarns Slott 13 juni—30 juli
Här kommer en inbjudan till Öppen Ateljé med verkstad i Konstflygeln på Wenngarn Slott 13 juni—30 juli. Hit tar du med dig ditt staffli, drejskiva eller vilka verktyg du jobbar med för att skapa dina konstverk på plats och så stannar du en vecka eller två. Vistelsen i flygeln är kostnadsfri. Anmälan sker till Karen.salmose@gmail.com eller tel.: 070 920 34 66 Sista anmälningsdag 15 maj. Först till kvarn gäller.

AUGUSTI
Konst- och Hantverksutställing i Kulturgården, Sigtuna stad
Inbjudan till Konst- och hantverksutställningen på Kulturgården i Sigtuna 28 juli—27 augusti. Utställningen delas i två perioder: Period I: 28 juli—11 aug. med vernissage 29 juli kl 13.00. Period II: 11 –27 aug. med vernissage 12 aug. kl 13. Avgiften för varje utställningsperiod är 400 kr samt en liten gåva till vårt konstlotteri. Vi tar inte provision. När du har anmält ditt intresse får du en blankett att fylla i. Anmälan till karen.salmose@gmail.com eller tel.: 070 920 34 66. Avgiften 400 kr sättas in på postgiro i Nordea: 4625199-7. Sista anmälningsdag 1 juli.

LITTERATURHELG MED BYGDENS FÖRFATTARE 26—27 aug. i Kulturgården och 26 aug. i Sigtuna Bibliotek. Vi håller just nu på att jobba med det. Flera författare är på gång. Författaren Beata Arnborg, som har skrivit en biografi över Zarah Leander har lovat att komma. Katarina Torfason och Annette Källström-Buckley, som just nu har givet ut helt nya böcker, kommer att presentera dem. Det blir sång och musik mellan författarbesöken. Även barnen kommer att få ett program. Gå gärna in och följa utvecklingen av Litteraturhelgen på Sigtuna Kulturförenings Hemsida och Facebooksida.
Arr.: Sigtuna Kulturförening, Sigtuna bibliotek och ABF

SENSOMMARFEST för medlemmar i Stenrummet, Kulturgården fredagen 25 augusti kl 18.30. Det blir KNYTIS, dvs att var och en tar med egen mat och dryck. Vi bjuder på kaffe och kaka. Underhållning av egna förmågor. Anmälan görs till Kirsti Malmgren på e-post: kiku50@hotmail.com eller pr telefon 070 309 24 72. Hjärtligt välkommen!

SEPTEMBER

J
AZZKONSERT i Mariakyrkan 3 sept. kl 16.00 med ”King Meadow Jazz” en sexmannaorkester från Uppsala. Välkommen att lyssna på en fantastisk orkester med New Orleans stuk. Entré: 125 kr. Förköp Destination Sigtuna och Märsta bibliotek eller vid dörren.
Arr.: Sigtuna Kulturförening, Kultur och Fritid och ABF

HÖSTFEST i Valsta 9 september och då finns Sigtuna Kulturförening och Konsthantverkarna på plats. VÄLKOMMEN att besöka oss!

HÖSTSALONG 2017
23 september—18 november
För fjärde året i rad bjuder nu Sigtuna Kulturförening i samarbete med Konsthall Märsta in till en öppen Salong på Konsthall Märsta. En extern jury väljer ut de verk som visas. Vi vill med Höstsalongen visa den breda samtidskonsten, med verk av konstnärer i olika åldrar, olika tekniker och genrer. Vi hoppas att utställningen skall bidra till eftertanke, dialog, inspiration och starka känslor.
Du hittar all info om anmälan på Konsthallens hemsida eller på Kulturföreningens hemsida www.sigtunakulturforening.se Sista anmälningsdatum är 29 maj.

HÖSTSALONG 2017

Victor Nordensson Märsta

FÖRFATTARBESÖK av Marco Helles. Under förhandling

OKTOBER

1 okt sön kl 16 S:tEriks symfoniorkester under ledning av Ville Sundling kommer till Kulturum. Repertoaren är ännu inte riktig klar. Entré 125 kr. Barn och ungdomar under 18 år har fritt inträde. Förköp Destination Sigtuna och Märsta bibliotek eller vid dörren.
Arr.: Sigtuna Kulturförening, Kultur och Fritid, ABF

LITTERÄRSALONG i Kulturlänken under förhandling
FN-dagen firar Sigtuna Kulturförening i samarbete med ABF den 23 oktober i Kulturlänken.
Programmet är ännu inte klar.

NOVEMBER

HÖSTSALONG 2017 har avslutning och prisutdelning lördagen den 18 november på Konsthall Märsta. Lätt förtäring och musikunderhållning.
Samarbete Sigtuna Kulturförening och Konsthall Märsta

FÖRFATTARBESÖK i Nov. under förhandling

JULFEST i Sockenstugan för medlemmar och gäster lördagen 9 december kl 18.00. Det blir julbord, julklappar, lotteri och underhållning. Pris: 80 kr. Hjärtligt välkommen!
Vi har flera evenemang på gång. Gå gärna in och titta på vår Hemsida www.sigtunakulturforening.se