Höstsalong 2019 – årets pristagare

Guldmedalj  (1:a pris) gick till Ezequiel Pinto-Guillame med verket ”De visste väl” med  motiveringen
Titeln ökar förväntningarna och stegrar nyfikenheten hos betraktaren. Vad är det som människorna i förgrunden vet om, och som vi inte fått reda på? De breda och naivistiska penseldragen, målade mot en röd bakgrund, ger en säregen dramatik åt jordbrukslandskapet. Tavlan lämnar det öppet för fantasin att avgöra vad som kommer att hända eller redan har inträffat. Målningen blir till en berättelse där betraktaren kan ta huvudrollen och därmed avgöra vad som hänt.

Silvermedalj (2:a pris) gick till Yngve Gripple med verket ”Juni innan regnet” med motiveringen
Fantasin sätts igång när man betraktar detta verk.  Fotografiet av den gröna sommarängen har varsamt behandlats för att förhöja upplevelsen. Betraktaren pendlar mellan det abstrakta och det realistiska. Gräs och blommor har fått förstärkta konturer och skarpare toner. Nya detaljer har troligen lagts till men så elegant att betraktaren har svårt att avgöra, om de fanns där från början eller inte.

Bronsmedalj (3:e pris) gick till Anna Gerge med verket ”Skördetid” med motiveringen
Hjärtat fylls av värme inför den lilla gumman på äpplet. Hon är varken tillgjord eller skönmålad utan en helt vanlig människa som tagit hand om sina äpplen i skördetid. Vilsamt sitter hon i sin värld och utstrålar tålmodighet och förnöjsamhet. Att genuint och utan omsvep uttrycka mjukhet, värme och omtanke är värt att hedra, i en verklighet där andra värden ofta får ta över och därtill brukas utan omsvep. Fortsätt att gå i keramiker Hans Hedbergs fotsteg och låt oss bli påminda om det som egentligen betyder mest för oss människor – att känna värme i själ och hjärta.

Hederspris gick till Kerstin Ronnemark med verket ”Snart framme” med motiveringen

Det finns skäl att återvända till en målning som pockar på. Den har något viktigt att berätta. Av de horisontella färgfälten att döma och de kvicka penselstrecken på ytan verkar vi befinna oss i ett landskap mellan dröm och verklighet. Här svischar minnen och intryck förbi som om vi vore på en tågresa. Det blir ett utforskande i gränslandet mellan vila och vakenhet, realism och abstraktion. Rytmiskt och återkommande, ibland tydligt och ibland lite suddigt och outtalat. Flödet i målningen är ett utsnitt ur ett sammanhang som antingen redan inträffat eller komma skall. Ja, vi är på väg…och snart är vi framme

Hederspris gick till Erika Hellman med verket ”Färgfattig vy” med motiveringen
Ett grått skimmer vilar över det ensliga vinterlandskapet. Uttrycket är stillsamt och skapar en känsla av drömsk evighet. Klockan har stannat och ögonblicket frusit – en minnesbild av ett landskap blir till ett tidlöst arv. Hellmans bildvärld är målad i en säregen gråskala med inskjutande ljus. Den grå kulören skapar en nästintill melankolisk stämning men ack så vilsam. Det nordiska ljuset finns där- som ett historiskt vingslag, och den noggrant matchande ramen förhöjer det estetiska uttrycket och helhetsintrycket. Det är en färgfattig vy, men nyanserna är oändliga.

Publikens pris gick till Svante Trottestam med verket ”Kväll i staden”

Årets jury bestod av
Fotograf Jörgen Hübner, konstnär Anna Afzelius-Alm och konsthistoriker Helena Brännström