PROGRAM 2019

FEBRUARI

7 feb FÖRFATTARTRÄFF med historiken HENRIK BERGGREN kl. 19 Märsta bibliotek .  Torsdagen den 7 februari Författarträff med historikern Henrik Berggren kl 19.00 på Kulturlänken, Märsta bibliotek. Han kommer att berätta ur sin bok ”Landet utanför”. Lysande första del i en trilogi om det lilla landet Sverige i skuggan av Andra världskriget. Fri Entré!
Henrik Berggren har skrivit en rad verk om svensk 1900-talshistoria, bl a: ”Är svensken människa?” ”Gemenskap och oberoende i det moderna Sverige”(2006¸med Lars Trägårdh), ”Underbara dagar framför oss”. En biografi över Olof Palme (2010), Dag Hammarskjöld: ”Att bära världen” (2016) och ”68” (2018). Han har även skrivit en historisk thriller om spanska inbördeskriget, ”Det röda arvet” (2014).
Arr.: Sigtuna Kulturförening, Kultur  och Fritid, ABF

Fre 8 feb kl 12.00-13.00 Sopplunch och underhållning med Ullas Trio i Kulturlänken, Märsta biblioteket.  De spelar folkmusik och bjuder in till Allsång. Fri entré!
Arr.: Sigtuna Kulturförening, Kultur och  Fritid

Fre 15 febi kl  12.00-13.00 Sopplunch och underhållning med ”King Meadow Jazz”. Ett band med New Orleans stuk från Uppsala. Fri entré!
Arr.: Sigtuna Kulturförening, Kultur och Fritid

Lör 23 feb ÄRSMÖTE kl.17 i Hyresgästernas lokal, Södergatan 50 Märsta.  Det blir årsmötesförhandlingar och lotteri. Medlemmarna bjuds på buffé, medföljande betalar 50 kr eller en medlemsavgift á 125 kr, då ingår 50 kr i priset. Dryck medtas! Underhåller gör Mikael Wernström. Anmälan senast 21 februari till Karen Salmose på 070 920 34 66 eller E-post sigtunakultur@hotmail.com. Ta gärna med släkt och vänner till en trevlig kväll!
Arr.: Sigtuna Kulturförening, Kultur och Fritid och ABF

MARS

Lör 9 mars INTERNATIONELLA KVINNODAGEN i Kulturlänken, Märsta bibliotek kl.13 med välkomsthälsning och körsån .   Författaren KARIN ALFREDSSON kommer kl.14.   Hon har skrivit ett stort antal böcker, varav flera har handlat om kvinnors situation i utlandet. Karin har också arbetat som journalist på Aftonbladet. Programledare Katarina Torfason. Det kommer att bjudas på kaffe och en kvinnobakelse till ett pris av 10 kr. Det skålas för kvinnan. Hjärtligt välkomna både kvinnor och män! Fri entré!
Arr. Sigtuna Kulturförening, Kultur och Fritid och ABF
Programledare Katarina Torfasson.

APRIL

25 aprill-15 maj NIORNAS KONSTUTSTÄLLNING i Märsta biblioteket.  Vernissage 24 apr kl.15 och prisutdelning 15 maj kl.15.  Utställningen är jurybedömd och publiken kan få rösta om vilket konstverk bland de utvalda de tycker bäst om.  Hjärtligt välkomna!
Arr.: Sigtuna Kulturförening, Lions Märsta Arlanda och Märsta bibliotek

MAJ

18—19 maj Konstrunda i Sigtuna k
ommun med Öppen Ateljé och Samlingsutställning på Munken, Olofsgatan 2, Sigtuna stad. Anmälan till Sigtuna Kulturförening: Epost: sigtunakultur@hotmail.com eller per tel.: Karen Salmose 070 920 34 66.
Arr.: Sigtuna Kulturförening, Sigtuna Församling, ABF

JUNI

Sön 9 juni Spelmansstämma på Täppavallen Husby skola kl 11—16. Ta din fiol, dragspel eller vad du har och kom ut och spela i en underbar miljö. Alla är välkomna med eller utan instrument. Vid regn inomhus. Fri entré. Lätt att parkera. Kaffe med bröd och korv finns att köpa.
Arr.: Sigtuna Kulturförening, Husby-Ärlinghundra hembygdsförening, Kultur och Fritid, ABF

27 juli—22 augusti Konst- och Hantverksutställning
på Kulturgården i Sigtuna stad, bredvid  Stadshotellet. Utställningen delas upp i två perioder: Period 1: 27 juli—8 augusti. Period 2: 9—22 augusti. Avgiften pr period 500 kr. Vi tar inte provision. Sista anmälningsdag 1 juli. Anmälan till sigtunakultur@hotmail.com eller tel. Karen Salmose 070 920 34 66.
Arr.: Sigtuna Kulturförening, ABF

16 augusti Sommarfest för medlemmar i Kulturgården, (bredvid Stadshotellet) kl 19.00. Knytkalas med underhållning. Anm. Karen Salmose 070 920 34 66. Ta gärna med vänner!

Söndagen den 1 september kl 16.00 Konsert i Mariakyrkan, Sigtuna stad med The Wenngarns. Entré 125 kr. Förköp: Destination Sigtuna, Märsta bibliotek. Ett inslag i Sigtuna Möte.
Arr.: Sigtuna Kulturförening, Kultur och Fritid, Destination Sigtuna, ABF

Söndagen den 29 september kl 16.00 på Kulturum, Vikingavägen 2 i Märsta Konsert med S:t Eriks Symfoniorkester med solister under ledning av Wille Sundling. Inträde 125 kr. Förköp Destination Sigtuna och Märsta bibliotek.
Arr.: Sigtuna Kulturförening, Kultur och Fritid, ABF

Flera program är på gång.

Gå gärna in på vår Facebook: Sigtuna Kulturförening