PROGRAM mars-juni 2018
MARS

SOPPLUNCH 23 mars kl 12.00 i Kulturlänken med Birgitta Orrefur och Thomas Kazen:  Att lägga undan tiden; Sånger om livet, döden och kärleken. Fri entré!
Arr.: Sigtuna Kulturförening, Kultur och Fritid

Samlingsutställning i Kulturstallet på Wenngarn. Vernissage 30 april kl 14.00. Utställningen i Kulturstallet pågår 30 mars—2 april med öppettider kl 10—17.
Påskrundan med Öppna ateljeer
Mellan den 31 mars—1 april pågår Öppen ateljé, där konstnärerna hemma visar upp sina konstverk. Öppettider kl 12—16. Här följer du en karta över konstnärer i Sigtuna Kommun. Kartan kan erhållas på Kulturlänken, Kulturstugan, Wenngarn och Destination Sigtuna. Du som vill ställa ut eller delta i Öppen Ateljé kan kontakta sigtunakultur@hotmejl.com eller ringa 070 920 34 66 Fri entré!
Arr.: Sigtuna Kulturförening, Märsta Kulturförening och Wenngarn Slott

APRIL
FÖRFATTARBESÖK med Johannes Anyuru 11 april kl 19.00 i Kulturlänken, Märsta Bibliotek. Han är poeten, som fick Augustpriset 2017 för sin bok ”De kommer att drunkna i sina mödrars tårar”. En litterär dystopisk skildring av ett framtida Göteborg, där muslimer måste skriva på medborgarkontrakt för att inte bli utvisade. Anyuru har också arbetat med Riksteatern och erhållit flera litterära pris bl a Aniarapriset och Aftonbladets litteraturpris 2012 m m. Fri entré.
Arr. Sigtuna Kulturförening, ABF, Kultur och Fritid

VÄRDSBOKSDAGEN och VÄRLDSKONSTDAGEN 23 april med 8:e klassarna. Kl 14.00 kommer ungdomsförfattaren Johanna Lindbäck att berätta om sitt författarskap i Kulturlänken och ca kl 15.00 bjuds det på tårta på Konsthall Märsta, där curator Ingela Hermansson berättar om Världskonstdagen och visar upp utställningen.  Alla är välkomna!
Arr.: Sigtuna Kulturförening, Kultur och Fritid, ABF

NIORNAS KONSTUTSTÄLLNING 25 april-16 maj i Märsta bibliotek. Vernissage 25 april kl 15.00. Utställningen är jurybedömd och publiken kan få rösta om vilket konstverk bland de utvalda de tycker bäst om. Prisutdelning 16 maj kl 15.00. Hjärtlig välkomna!
Arr.; Sigtuna Kulturförening, Lions Märsta Arlanda och Märsta bibliotek

MAJ

PRISUTDELNING och MINGEL 16 maj kl 15.00 med Niorna i Märsta bibliotek. Alla är välkomna!

GUIDAD STADSVANDRING 22 maj i Sigtuna stad. Samling kl 15.45 vid Rådhuset, Sigtuna stad. Guidningen börjar kl 16.00. Pris 50 kr. Föranmälan till caritawickström@gmail.com eller pr telefon 070 878 53 00 senast tisdagen den 15 maj. Högst 30 personer.
Arr.: Sigtuna Kulturförening och Kultur och Fritid

JUNI

VALSTASATSNINGEN 6 juni. Sigtuna Kulturföreningen deltar med Konst och Hantverk och med information om vår verksamhet. Vi bjuder på Kaffe med bulle. Välkommen att besöka oss!

SPELMANSSTÄMMA 10 juni på Täppavallen i Husby. Spelemän kommer från hela vårt närområde. Ta med ditt musikinstrument och kom och spela i grupp eller ensam.  Dryck, kaffe med kakor och korv med bröd finns att köpa. Hjärtligt välkomna!
Arr.: Sigtuna Kulturförening och Husby-Ärlinghundra Hembygdsförening

Flera program är på gång.

Gå gärna in på vår Hemsida:  www.sigtunakulturförening.se eller Facebook Sigtuna Kulturförening